Microgroenten zijn niet alleen klein van formaat, ze hebben ook de potentie om grote winsten op te leveren in de steeds groeiende wereld van urban farming. Wat ooit begon als een nichemarkt is inmiddels uitgegroeid tot een bloeiende industrie met veelbelovende financiële vooruitzichten voor ondernemers die geïnteresseerd zijn in duurzame, stedelijke voedselproductie. Wat kun je nu als (toekomstige) ondernemer verwachten van de microgroenten business?
Huidige markt
Op dit moment is de markt voor microgroenten wereldwijd in opkomst, vooral in stedelijke gebieden waar de vraag naar vers, lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel groeit. Deze greens worden vaak gezien als ‘’Superfood’’, rijk aan voedingsstoffen en antioxidanten, wat bijdraagt aan de populariteit onder gezondheidsbewuste consumenten en high-end restaurants.
Zoals eerder genoemd in ons Global Movement artikel is de geschatte groei op jaarbasis inmiddels ruim 7%. Deze groei wordt vooral gedreven door toenemende vraag naar gezond, duurzaam en lokaal geteeld voedsel. Daarnaast speelt meer bewustzijn over voeding ook een grote rol. Daar waar Noord-Amerika voorop loopt, zien we ook een toenemende vraag in Azië en Australië.
Een duurzame toekomst
De totale jaarlijkse omzet van de microgroentenmarkt in de Verenigde Staten wordt in 2023 geschat op maar liefst 1,57 miljard dollar en groeit naar verwachting tot 2,59 miljard dollar in 2028. Geen verkeerd vooruitzicht dus!
Als ondernemer profiteer je van het lage ruimtegebruik en hoge opbrengsten die mogelijk zijn voor verticale landbouw en hydrocultuur. Veel steden ondersteunen nu gemeenschapsboerderijen, waar microgroenten nu een belangrijk onderdeel van zijn. Dit stimuleert uiteraard de lokale productie en verkoopt direct aan de consument wat kosten verlaagt.
Naast het feit dat deze vorm van landbouw inspeelt op de behoefte aan lokale voedselproductie vermindert deze vorm van ondernemen ook voor minder transportkosten en uitstoot van koolstofemissies. Dit zorgt voor een milieuvriendelijk bedrijfsmodel.
Naarmate mensen zich steeds meer bewust worden van de voordelen van microgroenten en de voordelen van urban farming, zullen zowel consumenten als bedrijven investeren in deze sector. Gelukkig blijft de trend van gezonde voeding groeien, wat automatisch betekent dat de vraag naar microgroenten ook zal toenemen. Met de focus op superfood en bewust eten zullen microgroenten steeds vaker integraal onderdeel zijn van iemands dieet. Deze bewustwording zorgt ook voor uitbreiding van distributie via supermarkten en speciaalzaken, dit zorgt voor bredere markttoegang.
Kortom: microgroenten zijn niet langer een niche, maar een belangrijke speler in de toekomst van voeding en stedelijke landbouw. Met de technologische vooruitgang en veranderende voedseltrends ziet de toekomst er alleen maar zonniger uit!