Microgroenten, ooit het domein van innovatieve koks en foodies. Daarnaast ook wereldwijd bekend van Koppert Cress, ‘s werelds grootste producent van microgroenten en kruiden voor internationale horeca. Inmiddels worden deze greens in steeds meer keukens gebruikt. Van stedelijke tuinen tot culinaire hoogstandjes in wereldberoemde restaurants. Gelukkig groeien deze groene krachtpatsers ook steeds vaker bij mensen thuis op de vensterbank, in de moestuin (mits je in een prettig klimaat woont) en beginnen steeds meer mensen hun eigen indoor farm. Dit is uiteraard niet voor niets. Los van de financiële impact, vertellen wij je graag in welke landen ze vooral populair zijn en hoelang deze ‘’micro’’ beweging al bezig is.
“>Het begon allemaal in de VS, jaren ‘90.
De trend kwam op als een niche in de Californische restaurantscene en groeide al snel uit tot een landelijk fenomeen. Chefs ontdekten al snel dat het product niet alleen prachtige decoratie was, maar ook bomvol smaak en voedingsstoffen zat. Tot op de dag van vandaag zijn microgroenten een vast onderdeel van de menukaarten in veel fine-dining restaurants in onder andere New York, Los Angeles en San Francisco.
“>Cijfers tonen aan dat de microgroenten business in de Verenigde Staten jaarlijks met 7% zal groeien. Steeds meer huishoudens en urban farmers kweken hun eigen microgroenten in kleine thuisinstallaties of stedelijke moestuinen. Daar waar ze in de VS vooral populair zijn bij de professionals hebben de greens in Azië vooral hun weg gevonden naar de gezondheidsbewuste consument. In landen als Japan, China en Zuid-Korea wordt dit product vooral bestempeld als krachtig middel om een gebalanceerd dieet te ondersteunen.
“>In Japan heerst een sterke cultuur van zen-tuinieren en het telen van verse, groene groenten. Vooral de broccoli en de radijs worden daar gezien als echte superfoods die helpen bij het verbeteren van de gezondheid. Niet voor niets dat onze greens zijn gedoopt tot ‘’Genki’s’’. De groene golf komt ook langzaam richting Europa. In London, Berlijn en Amsterdam zijn al een aantal indrukwekkende vertical farms opgericht die zich met name bezighouden met het kweken en verkopen van microgroenten voor restaurants. In Nederland kan de populariteit zich nog meer ontwikkelen, maar dat is wat ons betreft een kwestie van tijd! Wij van Genki willen daar graag een eerlijke, planet proof bijdrage aan leveren.
“>Simpel gezegd zijn de voornaamste redenen tot het stijgen van populariteit volgens ons:
- “>Superfood Status “>microgroenten bevatten hoge vitaminen en mineralen. Vaak meer dan volwassen groenten.
- “>Duurzaamheid: “>Ze kunnen op een klein oppervlakte worden gekweekt, vaak zelfs binnenshuis. Bovendien hebben ze minder water en hulpbronnen nodig dan traditionele landbouw.
- “>Esthetische waarde: door de mooie kleuren, intense smaken en interessante textuur worden ze vaak ingezet om gerechten visueel aantrekkelijk te maken, vooral in high-end restaurants.
“>Hoewel microgroenten relatief recent zijn opgekomen in de jaren ‘90 eten mensen deze plantjes al duizenden jaren. Of je nu in New York, Seoul of Amsterdam woont, de wereldwijde beweging van microgroenten blijft groeien. Wat begon als een culinaire trend is nu een volwaardige beweging die een groot verschil maakt in de manier waarop wij voedsel kweken, consumeren en waarderen. Zoals wij bij Genki dus terecht zeggen: ‘’Little Greens, Big Impact!’’.